Vlastimil Šantroch

O rytmech a rýmech

18. 06. 2015 13:49:41
Skoro půl roku pracuju na blogu na projektu Veršotepárna. Zahlcuji vás slovy jako trochej, jamb, daktyl, endekasylabus, distichon, stanza a dalšími hrůzami. Co to vlastně je trochej, jamb a daktyl?

Daktyl je česky prostě prst. Je to takový valčíček, má přízvuk na první slabice ze tří (ráz - dva - tři).

Trochej má své jméno ze slova trochaios - běžící. Rytmus trochejských veršů (ráz-dva, ráz-dva) může připomínat polku nebo pochod. Je to pravidelné střídání těžké a lehké doby, má sestupné metrum.

Jamb má název odvozen z řeckého iaptein - házet. je to dvoudobá stopa s přízvukem na druhé slabice, má vzestupné metrum a synkopické frázování.

A teď si to ukažme na příkladech

-------------------------------------------------------------------------

DAKTYL
(nóna)

Mladičcí pitomci z Verony
Nevím už ve kterém století
Mívali splašené hormony
Hloupostí okolí prokletí
Pitomé rodinné zákony
Toužili v vzájemném objetí
Romeo miloval Julii
Věděli že je to zabíjí
Nešťastným osudem semletí

-------------------------------------------------------------------------

TROCHEJ
(limerik)

Zdála se být zamyšlená
Byla jenom namyšlená
Moje hry se slůvky
Ty mlsala jak borůvky
Povrchní a pyšná žena

-------------------------------------------------------------------------

JAMB
(stanca)

A zní mi v duši zvon
Já tančím v porcelánu
Jsa nemotorný slon
Já jamb mám napsat v plánu
A ať to není distichon
Já nechci formu ohryzánu
Chci vyzvat tě k tanci
A píšu ti divné stancy

-------------------------------------------------------------------------

Autor: Vlastimil Šantroch | karma: 23.66 | přečteno: 717 ×
Poslední články autora