Jazykový koutek – Záludnosti mě a mně

Obvykle chyby v psaném projevu nedělám. Občas se ale musím zamyslet. Typickým případem je psaní zájmen mě a mně. Děláte v tom také chyby? Naučím vás, kdy napsat jedno a kdy druhé. Přidám i mnemotechnické pomůcky.

Milí žáci, posaďte se, udělejte si pohodlí, začínáme. :-)

 

 

Nejprve přehledná tabulka skloňování zájmen ty a :

ty
mnětobě
oslovení
mnětobě
mnoutebou

Jak sami vidíte, zvýraznil jsem třetí a šestý pád.

Pouze v těchto pádech totiž píšeme tvar mně – tedy s n. V ostatních případech bez něj.

A ještě ta mnemotechnická pomůcka. V tabulce vidíte současně skloňování zájmene ty.

Mám např. napsat větu Mluvili o mně. V duchu si tedy řeknu Mluvili o tobě. Pokud je použit tvar tobě, napíšu n.

Doufám, že to bude někomu užitečné.

 

Ještě lepší mnemotechnická pomůcka: 3 a 6 jsou násobky tří.

Takže ve třetím a šestém pádu píšeme trojpísmennou variantu – mně.

Ostatní pády nejsou násobky tří, tam „mně“ nepíšeme.

Autor: Vlastimil Šantroch | čtvrtek 22.1.2015 14:14 | karma článku: 26,53 | přečteno: 1721x
  • Další články autora

Vlastimil Šantroch

Sonet

17.3.2023 v 15:37 | Karma: 9,67

Vlastimil Šantroch

Sbohem a trenýrky

5.3.2023 v 14:12 | Karma: 22,06

Vlastimil Šantroch

Soudruhu, táhni...

25.2.2023 v 0:29 | Karma: 23,95

Vlastimil Šantroch

Shaanoční koleda

24.12.2020 v 15:45 | Karma: 11,64