Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a55r56e78k 21T14r26i61z48u10l59j55a28k 8100676717217

To je fakt, diskuse zde má opravdu úroveň díky několika lidem a jejich úrovni přemýšlení a vyjadřování. R^R^R^ To je - s ohledem na řadu zdejších "pověstných" diskusí - málem div světa, že lze mluvit věcně, se znalostí a především kultivovaně, bez vzájemného napadání a urážení.

To zabílení zdi mě zpočátku zvedlo a cosi jsem si doma bublal o rychlokvašných "mladých umělcích", kteří se chtějí zviditelnit. Ale většinou nechávám věci odležet, což je i v tomto případě namístě. Ukazuje se, že zeď znovu ožije. Než ji zase někdo "velmi originálně" natře narůžovo, či načerno. Jen čekám, až se najde nějaký konceptuální tvůrce s nápadem kompletně nalíčit třeba Karlův most, aby se to pak zdůvodňovalo jakousi sílou umělecké myšlenky ;-D

0/0
23.11.2014 20:26

L81a36d57i55s62l46a31v 26K87o87l96a74č20k37o19v64s82k43ý 5473241869791

Upřímně ona zeď fakticky zanikla již v 90.letech, tehdy ji Maltézáci nechali komplektně zrekonstruovat a vše bylo natřeno okrovou barvou, připomínám, že šla dolů i omítka, takže vše před rokem 89 zmizelo v suti. Prostě byla ve stavu poločasu rozpadu a bez opravy by se asi rozsypala. Poté ji přetřel i magistrát, a výtvarník, jehož jméno si nepřipomenu,tam na zakázku namaloval obrázek Lennona. Poté ji Rafani přetřeli na zeleno, jako protest proti umělému vytváření turistické atrakce neb již v roce 2000 na ní nebylo nic původního, pouze napodobeniny, které ji měli znovu nastartovat. Mladí umělci nyní přetřeli nepůvodní obrázky a otevřeli tak prostor dalším,to je vše.

+1/0
20.11.2014 10:38

V48i93t60a 32K61a63b13o89u22r52e23k 4440780662728

To některým lidem nevysvětlíte. Ač o tom nic nevědí tak prskají nenávist do všech stran... Ta zeď už byla spíš turistická atrakce než plocha pro vyjádření myšlenek jak bylo dřív zamýšleno a tím se teď znovu stala takže za mě R^...

+1/0
20.11.2014 11:02

P23a52v39e68l 89K23y39n15č33i38l 4450754216802

Všechno se mění a končí jenom proto aby dalo vzniknout novému a možná lepšímu.

+1/0
20.11.2014 9:18

V85l79a91d71i87m74í35r 93L98o43u41d13a 8457747616942

Prostě restart zdi.;-D

+2/0
20.11.2014 9:26

L53a64d95i21s53l74a56v 10K57o73l24a64č25k56o49v82s26k20ý 5303791359681

dobře řečeno

+1/0
20.11.2014 10:39

V53l71a73d79i21m35í32r 24L60o44u61d68a 8427347326452

Ještě že na to vzali obyčejnou bílou barvu. Nějaká anti-graffity barva nebo klasický latex - to by byla větší zábava...

0/0
20.11.2014 9:14

M33a85r32t27i57n 32B59u77s54i25d26e30a 4823650

Obvykle bývám dost alergický, když se nějaké "umělecké skupiny" snaží zviditelnit nějakou provokací a "saháním na symboly".

Ale WALL IS OVER mělo myšlenku a vtip...a nebylo to nic proti smyslu té zdi. Právě naopak...a jistě to přispěje k tomu, že ta zeď bude nadále žít a inspirovat.

+1/0
19.11.2014 23:04

R49o92m50a81n 89K25r98a27t51o41c48h23v22í55l 6326897336144

Tak to jsem nepochopil.....

0/0
20.11.2014 9:30

V59l40a87d12i32m12í19r 74L27o57u62d89a 8527667746672

Hlavně je to mnoho povyku pro nic. Do týdně bude zeď zase pomalovaná.

0/0
20.11.2014 9:35

N92o78v77o27s34a14d 92M90i47r19o15s11l98a68v 9548499658859

...nemůžu si pomoci ale byla hezká s tím,že měla pořád po celou dobu něco do sebe a hlavně pro toho kdo něco již zažil a nějakým skrytým způsobem to tam zvěčnil!!! Ale po vyjádření těch všehoschopných študáků...navím jestli jim někdo odpustí....

+2/0
19.11.2014 21:29
Foto

V42l80a43s46t83i75m63i41l 61Š18a74n84t66r79o30c42h 2761157650299

Také děkuji Kláře a Zdeňkovi za nasazení vysoké laťky v diskuzi. R^

0/0
19.11.2014 21:16

K20l67á91r78a 95T30r13n49k30o76v91á 3764579704339

Když máte partnera k diskusi to se to polemizuje. Bylo mi ctí a potěšením. V minulé diskusi jsem se dozvěděla, že mám názory a vyjadřování puberťáka a IQ tak pětatřicet. Pravdou je, že se tam ale rojili soudruzi jak na Výstavišti.

Váš blog je podnětný a ráda vás navštěvuji. Díky.

+3/0
19.11.2014 21:51
Foto

V37l83a26s25t46i64m25i39l 18Š34a66n87t71r34o93c13h 2341397960929

Já děkuji za takové čtenáře! R^

+1/0
19.11.2014 22:15

J63a83r22a 43R43a54n86k 1481846609131

R^R^R^ ukradli mi znamenka;-)

0/0
19.11.2014 22:36
Foto

V60e38r94o13n27i40k50a 49V88a11l43í35k89o33v95á 5183457945463

R^

+1/0
19.11.2014 21:05

P94e83t92r 86P21e92t50r71o37v 6961796642355

Paní Trnková a pan Wernhart předvedli, že i diskuse na idnesu občas může za něco stát, že má význam. Díky.

+3/0
19.11.2014 20:01

K57l94á70r84a 54T92r53n63k44o38v63á 3674739594269

Mě diskuse s panem Wernhartem velmi těší. Málokdy se mi podaří navázat delší komunikaci s inteligentním člověkem. Většinou si vysloužím urážky a nadávky. Ještě že jsem dost otrlá.

0/0
19.11.2014 20:07

Z35d96e58n49ě53k 10W67e26r49n44h54a40r88t 6437695842638

Ano, i když s někým nesouhlasím v celé řadě věcí, není to důvod k napadání, ale k diskusi. Člověk se učí celý život a i lidé s jinými názory mohou být zdrojem poznání a třeba i té moudrosti. Jen blbec by jí odmítal, aniž jí poznal.

0/0
19.11.2014 20:59

Z53u47z63k14a 78S12o63u81č59k18o40v26á 8295367932674

R^

0/0
19.11.2014 19:35

R52o22m86a52n 78E95n18d18e59r25s 4535645595

.....I hope someday you join us, and the World will be as one!!R^

+1/0
19.11.2014 19:16

K82l78á80r83a 25T13r68n80k24o70v25á 3974409224839

A co takový Jackson Pollock, Vasilij Kandinskij nebo Joan Miró, tomu rozumíte?

0/0
19.11.2014 18:51

K47l88á54r76a 12T28r11n89k90o87v54á 3444869474599

Kaju se a omlouvám, nějak se mi to podařilo odkliknout znovu, patří to pod pana Wernharta.

0/0
19.11.2014 18:55
Foto

M23a51r80t13i78n 33F24a22l59t55ý78n 9961376234558

Lennonova zeď se mi nelíbila od samého prvopočátku  a i když to tenkrát asi bylo něco jako trpěný odpor proti režimu - žádný Michelangelo Buonarotti na téhle zdi nemaloval a Poslední večeře holt z toho nebude.

+1/−1
19.11.2014 18:27
Foto

M40a93r58t28i62n 82F23a35l62t68ý91n 9891356484388

Tedy ani ta od Leonarda da Vinci. ;-)

0/0
19.11.2014 18:29

K65l19á66r71a 89T22r29n17k96o71v86á 3434749784749

Mně se naopak vždy líbila. Srovnáváte nesrovnatelné. těžko porovnávat Michelagela s Baconem a toho zase s Warholem.

+2/0
19.11.2014 18:40

Z14d54e59n95ě39k 35W81e14r34n34h59a82r88t 6227535842858

Jenže tohle není ani daVinci, ani Michalengelo, ani Warhol, ale ta zeď má většinou mnohem blíže k nápisům a malůvkám na veřejných záchodcích.

+1/0
19.11.2014 18:48

K55l50á88r17a 17T25r93n48k42o32v70á 3844869144479

Jak to víte? Když pominu zmíněné umělce, mnozí jiní byli za svou tvorbu zatracováni. Tím netvrdím, že zeď je pomalována samými umělci, tam jde spíš o smysl, symboliku svobody a proměnlivosti, též současné vyjádření pomíjivosti. Je to ale spíš otázka filosofická, na kterou je tato debata přeci jen nevhodná. Tak to chápu já a vidím, že nejsem se svým názorem sama.

Zřejmě jste podle projevu pragmatik, jiní jsou různých smýšlení a přesto spolu musíme žít na jedné planetě. Ponechte zeď těm, kterým je blízká a něco jim říká.

+2/0
19.11.2014 19:06

Z30d18e19n94ě60k 98W66e34r41n84h16a88r11t 6987755312208

Viz níže - ale jen zopakuji, že rozhodně ani v nejmenším nechci nikomu nic brát nebo zakazovat, jen konstatuji, že mi je z těch svobodných projevů poněkud smutno.

0/0
19.11.2014 19:13

K25l46á53r67a 71T59r20n15k26o73v67á 3504939104859

Jenže i já píšu níže, obraz je obraz, ve své konečnosti a ohraničenosti. Dnes jde umění jiným směrem, má blíže k akci. Netvrdím, že se mi všechno líbí a vulgarita a násilí zde mají místo, jako ostatně vždycky měly. Propíchaný Sv. Sebastián a hříšníci smažící se v pekle nebo Boschovy apokalyptické výjevy taky nejsou zrovna povzbudivou vizí.

Ta zeď je odrazem života, vedle -miluji tě má lásko- někdo jiný přičiní kosočtverec. Další se jen podepíše, někdo namaluje neumělý a jiný brilantní obrázek. Je to snad v životě jinak?  

Každý máme hranici jinde, a vzhledem k veřejným projevům státníků, se k vulgaritám posuneme ještě blíže a při tom mistři používali a budou používat vulgární slova a chápeme a cítíme to rozdílně. Moje hranice jsou například skuteční lidé nebo jejich části, zalití v umělé hmotě. To je za hranicí mého chápání i cítění, ale kdo jsem já?

Tož tak.

0/0
19.11.2014 19:32

Z13d51e72n92ě60k 53W27e61r24n65h81a28r16t 6257275262318

Ale ty pekelné výjevy na středověkých malbách, všemožné obrazy utrpení mučedníků, nebo obrazy Hieronyma Bosche měly smysl. Byly varováním pro hříšníky před peklem, případně ukazovaly, že i utrpení světce může být odměněno v nebi, že skrze utrpení se lze dobrat vykoupení. To násilí a vulgarita nebyly samoúčelné, ale součástí nějaké ideologie, tedy křesťanství. Mimochodem, podobné výjevy se objevují i v taoismu, kde jsou ještě mnohem "naturalističtější". 

To zkrátka beru, ti lidé se nějak snažili něco vyjádřit. Nebudeš li takový, skončíš v pekle a tam to bude vypadat takhle. 

Jenže já jsem opravdu asi hodně starý a zkostnatělý, když v nějakém klikyháku na zdi nedokáži takové sdělení rozšifrovat. Omlouvám se, ale neumím v tom vidět odraz života. Vidím jen pomalovanou zeď. V případě Lenonovy zdi je to ještě akceptovatelné, protože to je se souhlasem majitele a počítá se s tím, dobrá tedy. Ale na jiném místě je to většinou jen poškození a znevážení něčí práce. Jistě, jsou i propracované obrazy na zdech, které bezpochyby daly mnoho práce a námahy, jenže to jsou jen výjimky, před kterými smekám.

0/0
19.11.2014 20:51

K17l33á40r29a 41T87r20n12k91o31v92á 3584719334559

Jsem výtvarnice, mám k tomu bližší vztah, nemusíme přeci všichni chápat všechno. Stará jsem taky, bohužel, a zase mi to nejde jinde. Myslím si také, že vám i rozumím.

Vzhledem k naši celé debatě a jiným našim příspěvkům mě ale děsí, jak se mnozí snadno a dobrovolně vzdávají, toho, co jste trefně nazval "lidství". Jak se může někdo dobrovolně nechat zotročovat a hájit závislost, to nepochopím nikdy.

0/0
19.11.2014 21:42

K80l63á25r17a 48T31r14n57k10o80v71á 3494659444919

Mě se mnohé graffiti velmi líbí, ale takzvané tagy všude možně, taky neuznávám. Též nesnáším ničení cizího majetku a vadí mi posprejované zdi, tak kde to opravdu ruší. na druhou stranu na holých betonových zdech v šedém bezduchém prostoru mě potěší. Ta zeď je ale něčím jiným, ta se graffiti spíše vymyká.

Hieronymus Bosch patří k mým oblíbencům (já jich mám mnoho z různých období) a proto, že se v jeho obrazech vyznám dopodrobna, snažím se chovat slušně, abych tak náhodou neskončila;-D. Na chóry andělské to ale taky nevypadá, tak mohu jen doufat, že mají materialisté pravdu.

0/0
19.11.2014 22:12
Foto

J87a93r65o43m19í74r 67Š96i92š49a 3790713661947

teď nevím jestli se ale všem počmáraným zdem říká Lenonova...pak v Brně mají o něco delší.:-)

+1/0
19.11.2014 18:23

M55i37r68k83a 28Š12v97a75r95c22o73v16á 4528688795751

;-)R^

+2/0
19.11.2014 17:58
Foto

P53e27t23r 97Z64á58v49l95a65d57s87k24ý 5441443800361

Možná. Ale dlouho se trápím s přesným výkladem slůvka Imagine.

+1/0
19.11.2014 17:39

K57l29á41r95a 52T46r66n67k95o75v30á 3594909494949

Proč se nespokojit se všemi významy, které jsou si vlastně dost blízké. Na druhou stranu vás chápu, jistě znáte Steibeckovu knihu Na východ od ráje.

0/0
19.11.2014 19:15

L90u53k74á36š 81P17e18c55h58a 5712202953135

Hnůj! Čmáranice bez nápadu. Prý "Lennonova" zeď. Taková blbost může napadnout jenom Pražáky.

+3/−6
19.11.2014 17:25

K66l62á93r68a 63T53r73n56k25o42v19á 3844319474769

Lennonova zeď je to ode dne jeho smrti, to vy jste za sebou ještě ani netahal kačera na provázku. Začala jako vzpomínka na skvělého a milovaného muzikanta a stala se symbolem svobody.

+9/−1
19.11.2014 17:39

Z14d67e98n10ě73k 14W22e87r61n37h72a80r98t 6577315982488

To je sice možné, ale nic to nemění na tom, že to jsou převážně čmáranice. Asi nikdy nepochopím, co má společného lidská svoboda s posprejovanou zdí. Dobře, je to v tom místě nějaká tradice a hlavně se tam tak děje se souhlasem majitelů, takže v principu nelze říct ani popel. Nicméně o nějakém poselství nebo myšlence se u velké většiny těch děl mluvit nedá, bohužel. To platilo před tím nabílením a podle obrázků se to moc nemění...  Čest výjimkám.

+3/0
19.11.2014 17:50

K78l13á73r36a 21T76r84n43k33o62v81á 3684539874159

Bývala to taková svobodná plakátovací plocha nebo facebook minulosti. Myslím, že majitelé, maltézští rytíři nesouhlasí, proto je zeď pravidelně natírána. Protože se však stala symbolem, je znovu pomalovávána. Všimněte si, že situaci nehodnotím, píšu fakta. Symboly vznikají samy o sobě nějakou nosnou myšlenkou a naoktrojované nikdy nefungují. O kvalitě projevu se nelze dohadovat, někdy je lepší, někdy horší mně se zeď líbí už svou proměnlivostí.

+2/0
19.11.2014 18:36

Z12d50e55n57ě97k 15W82e25r15n35h31a86r64t 6947515562768

Nikoliv, maltézští rytíři s tím souhlasí, to se řešilo už někdy v devadesátých letech. Předchozí přetření bylo dokonce plánované, pokud si dobře pamatuji, mluvilo se o tom, že už to je naprosto chaotické a nápisy se ztrácí, dělala to nějaká skupina pražských umělců. V tom problém tedy není. Jen mi tam skutečně chybí u většiny těch dílek nějaká idea, něco, proč by si to zasloužilo být zveřejněno. Ať si tam maluje každý, co chce, ale ať zkusí zapojit trochu mozek, zda to co tam vyplodil, není spíše ostudné... Jestli není spíše ostudou národa, když na zdi, která má být tedy jakýmsi symbolem svobody, se objevují taková "díla".

0/0
19.11.2014 18:45

K63l15á20r93a 35T98r28n33k74o47v90á 3454679984569

A co takový Jackson Pollock, Vasilij Kandinskij nebo Joan Miró tomu rozumíte?

0/0
19.11.2014 18:54

Z34d31e35n50ě59k 25W26e32r73n77h51a48r56t 6807435862568

Ano, znám, někdy i rozumím, na jejich díla se rád podívám, ale nevidím u nich souvislost s nesmyslnými a neumělými nápisy a malůvkami, včetně vulgárních. Díla Jacksona Pollocka jsou ve své chaotičnosti docela dobře promyšlená, mají nějakou celkovou ideu a vyznění. Jsou to díla jednoho umělce, který je vytvořil s nějakým úmyslem a cílem. Docela pochybuji, že by se mu líbilo, kdyby na jeho obraz někdo namaloval sprejem třeba kosočtverec, nebo podobné věci, jaké jsou na zdech. 

Podívejte, abychom si rozuměli - nemám absolutně nic proti svobodnému vyjadřování, Lenonově zdi, nebo myšlence, že si každý může na tu zeď napsat nebo namalovat, co chce. Jen je mi jaksi smutno z toho, že úroveň těch nápisů je tak strašně ubohá, že se symbolu nějaké ideje se stala čmáranice. Přijde mi to jako strašně promarněná šance, máme tam možnost svobodně ukázat, co jsme - a ukazujeme tohle. Není to ostuda? Naše ostuda?

0/0
19.11.2014 19:11

K97l76á57r59a 62T15r82n26k79o19v16á 3694249264579

Nevěděla jsem, že maltézští rytíři projevili tolik duchaplnosti a nevedou žabomyší boj s okolím. Budiž jim za to vzdána čest. Mají jiné věci na práci, jejich náplň je mimo jiné charita.

O myšlence jsem psala v jiném příspěvku, nechci se opakovat. Asociuje mi třeba Zeď nářků, nedá se říci, že by ty lístečky byly nějak promyšleně výtvarně zpracované a ani to není účelem.

I myšlenka může být uměleckým dílem, je škoda, že tomu nerozumíte, měl byste život o to bohatší.

0/0
19.11.2014 19:12

Z10d98e61n23ě45k 35W40e53r88n37h67a54r78t 6277845462288

To ano, myšlenka může být uměleckým dílem, nebo jeho iniciátorem, to samozřejmě souhlasím. Ale nemůže tím být absence myšlenky.

0/0
19.11.2014 19:15

K48l24á87r18a 45T51r51n15k54o40v52á 3554119164259

To je právě váš omyl, absence myšlenky, spontaneita a pudovost je právě častým základem moderní tvorby. Proč tomu tak je? Asi proto, že už všechno bylo nesčetněkrát řečeno a pokud nedojde k nějaké myšlenkové proměně, bude to nějaký čas tak. Nevíme zda to bude trvat desítky let nebo staletí, doufejme jen, že se u nás uměleckým dílem nestane uřezávání hlav.

0/0
19.11.2014 19:42

Z76d52e86n42ě45k 17W55e13r19n48h88a15r82t 6867965792618

Ne, to vidím právě naopak. Jsem přesvědčen, že naprostá většina myšlenek - zejména těch moudrých - ještě řečena nebyla a někde čekají, až je někdo zveřejní. Jenže to je obtížné, vymlouvat se na spontaneitu a pudovost je snazší, než pilovat nějakou myšlenku a pomalu jí obrábět k dokonalosti. Stejně jako je jednodušší namalovat na zeď kosočtverec, než si vzít kus mramoru a vyprostit z něj Davida. 

A mrzí mě, že asi se asi opravdu dřív dočkáme těch uřezaných hlav, než moudrosti, které se v nich skrývají.

0/0
19.11.2014 19:50

K69l91á81r16a 79T16r58n93k17o81v91á 3794389464729

To jste ale můj příspěvek nepochopil, ty myšlenky čekají, až se nám zase rozsvítí v hlavách, zas tak často to v historii nebylo. Říká se člověk se stal člověkem, když si vyrobil první nástroj. není to přesné, protože nástroje používají i některá zvířata, ale pravděpodobně se musíme spokojit s tím, že to člověk udělal promyšleně, tedy nástroj vymyslel. A pak byly dlouhé doby více méně setrvalé s několika zlomovými body. Posledním důležitým zlomem byla renesance. Pak až technická revoluce, ale tu nelze jednoznačně hodnotit jako pozitivní nebo negativní, protože nemáme odstup.

Nikde ale také není řečeno, že nová doba přinese moudrost, přinese velmi pravděpodobně změnu.

0/0
19.11.2014 20:04

Z59d25e67n46ě81k 77W89e25r39n74h97a13r62t 6637535342928

Ale ono se v nikomu hlavě nerozsvítí, samo od sebe. To se zkrátka musí vydřít, odtrpět. To je i s těmi nástroji, to není náhoda. Vezměte si třeba hloupé kladivo, za tím stojí tisíce let rozvoje metalurgie kovů, než se podařilo vyrobit tak kvalitní železo, aby se dalo přetavit v ocel s právně takovými vlastnostmi, pevností a křehkostí, jaké jsou potřeba. To znamenalo úsilí celých generací - a pak se ukázalo, že ten nástroj je dokonalý, nelze už vylepšit. Ten vývoj se nedá přeskočit, nedá se spoléhat na spontaneitu, ale musí se projít krok za krokem. 

Stejně tak nesouhlasím s tím, že lidská civilizace prochází nějakými zlomovými body. Ne, ten vývoj je kontinuální, každá generace něco přidá a zase to předá dál. Ano, v některých obdobích se v některých místech světa vytvořily nějaké uzly, kde se během krátké doby pokročilo dále, než jinde nebo jindy. To byla třeba zmíněná renesance, zejména v Itálii, ale podobný skok se konal třeba během průmyslové revoluce v Anglii, nebo - tentokrát zcela plánovitě - v jednom malém městě v Novém Mexiku, začátkem čtyřicátých let a víceméně ve stejné době v jiném městečku v Buckinghamshire. Ano, to byly významné uzly lidských dějin, ale i ony jsou součástí nějakého dlouhodobého rozvoje a rozhodně nevznikly samy od sebe, ale byly vydřeny a stálo za nimi ohromné úsilí. 

Souhlasím s tím, že moudrost není automatická vlastnost rozvoje, dějiny nám říkají spíše opak. Ale to není důvod, proč o ní neusilovat. Jen si zkrátka myslím, že aby člověk dosáhl moudrosti, musí se o to snažit, celý život o ní usilovat a nesnažit se to nějak ošálit, spoléhat na pudovost a spontánnost. Moudrost se skrývá v hlavě každého člověka a on by se jí měl snažit najít a vyprostit. Někdy se to povede ve formě mramorového Davida, někdy ve formě chemické sloučeniny nebo matematického vzorce a někdy ve formě třeba symfonie.

+1/0
19.11.2014 20:34



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.